2.Efektywna nauka w szkole.


Czy wiesz, że ilość przyswojonej wiedzy w trakcie lekcji lub wykładu zależy nie tylko od umiejętności nauczyciela czy wykładowcy, ale także od Ciebie? Zobacz kilka praktycznych sposobów, jak optymalnie wykorzystać czas spędzony w szkole.


Samo uczestniczenie w lekcji nie jest jeszcze optymalnym wykorzystaniem czasu. Jeśli i tak musisz przesiedzieć 45 minut na lekcji lub 90 minut na wykładzie, warto wiedzieć, jak efektywnie przyswajać w tym czasie wiedzę. W ten sposób skrócisz czas nauki w domu.


Przygotowanie się do lekcji



Przed lekcją warto zrobić szybką powtórkę materiału z poprzednich zajęć. Sprawdź, ile zapamiętałeś. Przejrzyj notatki i wynotuj kilka pytań, związanych z tematem.

Odrób zadanie, które zadał nauczyciel - zamiast na kolanie na szkolnym korytarzu, warto zrobić to na spokojnie w domu. Stres i pośpiech obniża Twoją efektywność.

Jeśli masz taką możliwość, warto przejrzeć także materiał, zaplanowany na daną lekcję. Jeśli wcześniej wyrobisz sobie nawet ogólne pojęcie o zagadnieniach, które poruszy nauczyciel, łatwiej będzie Ci w trakcie lekcji zrozumieć i przyswoić nową wiedzę.


Koncentracja



Podejmij świadomą decyzję, że będziesz słuchać z uwagą. Usiądź w miejscu z dala od zakłóceń - rozmownych znajomych czy klasowych rozrabiaków. Jeśli usiądziesz w pierwszej ławce, blisko wykładowcy, będziesz mógł lepiej skupić się na notowaniu.

Nawet jeśli przedmiot wydaje Ci się trudny albo prowadzący mówi w monotonny sposób, nie pozwól swoim myślom "błądzić". Kiedy tylko zauważysz, że się rozpraszasz, postaraj się z powrotem skoncentrować uwagę na toku wykładu. Po kilku próbach wejdzie Ci to w nawyk.


Aktywne słuchanie



Słyszenie to nie to samo, co słuchanie. Słuchanie jest bardziej świadomym wysiłkiem i wymaga Twojego aktywnego udziału. Jest także umiejętnością, którą można wyćwiczyć.

Twoim zadaniem jest zrozumienie i zapamiętanie wysłuchanych informacji, więc skoncentruj się przede wszystkim na treści, a mniej na sposobie mówienia albo stylu bycia wykładowcy.

Zwróć jednak uwagę na komunikację niewerbalną - jeśli podając pewne wiadomości, nauczyciel mówi wolniej i wyraźniej, podkreśla pewne słowa, to bardzo możliwe, że będą one później wymagane na egzaminie lub kartkówce.

Jeśli jakiś wątek szczególnie Cię zainteresuje, warto na marginesie zanotować sobie dodatkowe pytania związane z tematem i zadać je później nauczycielowi.


Efektywne notatki



Robienie notatek to klucz do dobrego zapamiętania informacji. Po pierwsze - na bieżąco przetwarzasz informacje, które podaje nauczyciel. Notując bardziej angażujesz się w lekcję i nie pozwalasz swoim myślom odbiegać od tematu.

Notowanie wcale nie musi być męczące. Warto wypracować sobie własny zestaw skrótów na często używane, długie słowa, żeby pisać szybciej (na tej samej zasadzie, jak stosuje się skróty np., m.in. itd.). Możesz na bieżąco odznaczać ważne informacje - pomagając sobie kolorowymi markerami, wielkimi literami, strzałkami i podkreśleniami. Rysuj w zeszycie wykresy lub schematy, które wykładowca podaje na tablicy.

I najważniejsza zasada - notując wykład nauczyciela słowo w słowo "wyłączasz" się z procesu notowania. Więcej zapamiętasz i lepiej skoncentrujesz uwagę, jeśli od razu postarasz się robić notatki własnymi słowami, czyli parafrazując to, co mówi nauczyciel.

Dobrym sposobem na robienie notatek jest także tworzenie map pojęć i map myśli.